Unitedprodukterna födda 1985 - vad hände sen?

2 kommentarer
 
 

Scroll down to read in English. 

 

Före detta stortalanger som dalade, VM-vinnare, fängelsestraff, skadeproblem som förstörde. Historierna är oändliga om alla spelare som spelat ungdomsfotboll och blivit fostrade i Manchester United. Men de har alla en sak gemensamt: De har spelat fotboll i Manchester United. Det kan ingen ta ifrån dem.

 

Jag har gått igenom alla spelare som är födda 1985-2000 och som tagit på sig den röda tröjan och spelat minst en U18-match med klubben. Jag har intervjuat spelare och försökt få fram så mycket information som möjligt om varför det gick som det gick, hur det är att vara en Manchester United-spelare och vad de gör nu. Först ut är spelarna födda 1985. 

 

 
 

Chris Eagles, första klubb: Watford. Manchester United: (2003-2008) Senaste klubb: Ross County (2017-2018)

 

Chris Eagles föddes i Hemel Hempstead som ligger lite utanför London. Han startade sin karriär i Watford men som 14-åring år 2003 tog han klivet över till Manchester United. Chris Eagles var en av de mest framgångsrika i sin årskull och stack ut i ungdomslagen som den mest spännande spelaren. Han stod för 17 framträdanden och ett mål för Manchester Uniteds a-lag. Hans enda mål kom borta mot Everton säsongen 06/07. Eagles spelade faktiskt Champions League-matcher och startade i en bortamatch mot Chelsea i Premier League. Men mest framgångsrik var Eagles i Burnley och i Bolton där han trivdes under Owen Coyle. Eagles har stått för tvåsiffrigt med både mål och assist i The Championshp men har nästan 100 matcher i Premier League också sammanlagt. Senast var Eagles i Ross County i Skottland, då också under Owen Coyle. Men när Coyle fick lämna klubben bröt också Eagles sitt kontrakt och han är numera klubblös. Jag har inte lyckats få tag på honom, men vi kan konstatera att han haft en ganska bra karriär trots allt med facit i hand. Två gånger har han varit med om uppflyttning till Premier League via playoff. Ena gången, 2005/2006 med Watford, och andra gången 2008/2009 med Burnley. Utöver det har han vunnit Community Shield med Manchester United 2007. Som spelare var Eagles en kvick yttermittfältare som trivdes med att utmana sin försvarare och stundtals gjorde han det riktigt bra. Eagles hittade dock aldrig någon hög lägstanivå i sin karriär och tynade bort lite på slutet av karriären.

 

 
 

Phil Bardsley, första klubb: Manchester United (1993-2008) Senaste klubb: Burnley (2017-)

Phil Bardsley föddes i Salford, nära Uniteds gamla träningsanläggning The Cliff. Bardsley är en livslång Unitedsupporter och som liten brukade han försöka se Manchester United träna på anläggningen. Redan som 8-åring kom Bardsley till Manchester United och gick sedan igenom alla ungdomslag till a-laget där han sammanlagt gjorde 18 matcher, varav flera i Premier League och även i Champions League. Bardsley var mer en ytterback i Gary Neville-skolan, men hade aldrig den riktiga talangen för att nå längre men hade en fantastisk inställning som gjort att han fortfarande håller en stabil nivå i Premier League. Bardsley har nästan 300 matcher i Premier League i klubbar som Burnley, Sunderland och Stoke. Han får ses som en lyckad produkt av Manchester United, och en spelare som fortfarande brinner för att Manchester United ska lyckas.

 

 
 

Phil Picken, första klubb: Medlock Rangers. Manchester United (1996-2006) Senaste klubb: Bury (2010-2014)

Phil Picken föddes i Droylsden, som bara ligger några kilometer utanför Manchester. Picken gjorde aldrig någon a-lagsmatch för Manchester United men var med och vann det mesta som gick att vinna på ungdomsnivå med klubben. Han spelade sedan med Chesterfield och Bury och var framgångsrik i dessa klubbar innan han tvingades sluta med fotbollen på grund av en knäskada 2014. Jag fick tag på Phil Picken, som var väldigt öppen och pratglad kring United och annat. En trevlig herre, trots att han är Manchester City-supporter.

 

Vad var din relation till Sir Alex Ferguson?

Utan att konstatera det uppenbara, han var coachen i Manchester United. Han var någon jag såg upp till. Jag fick inte arbeta med honom så mycket som jag hade önskat, men jag hade fortfarande bra stunder och bra minnen med honom.

 

Fick du någonsin råd från de äldre spelarna i kluben och tränade du någonsin med dem? I så fall, var det någon som var extra hjälpsam mot dem yngre?

Ja, seniorspelarna var väldigt bra mot oss. Spelare som Rio Ferdinand, Gary Neville och Ryan Giggs pratade alltid med oss och hjälpte om vi behövde. Jag tränade med a-laget några gånger. Roy Keane var väldigt krävande men någon som jag lärde mig väldigt mycket från att vara nära.

 

Känner du att fotbollen har ändrats från när du var ung?

Jag känner att fotbollen blir bättre hela tiden, med alla spelare som blir större, starkare och snabbare. Ett annat sätt jag kände av var precis innan jag slutade spela för Bury FC, där spelare var tvungna att vara mer noggranna med vad de sa och hur de agerade. Sociala medier är nu en stor platform för idrottare. När jag var i United hade vi inget sådant att oroa oss för, att bli filmade varenda minut. Vi behövde förstås bete oss lämpligt då vi representerade Manchester United, men det var inte det konstanta granskandet som spelare har nu.

 

Jag läste nyligen att inte en enda manlig professionell fotbollsspelare har kommit ut som homosexuell. Varför tror du att det är så och kan du förstå det?

Jag kan förstå varför spelare skulle tycka att det är svårt att komma ut, då omklädningsrummet är väldigt macho och alla skämt kan vara hårda om du är mottagaren. Men jag tror verkligen att, enligt mina erfarenheter, majoriteten av killarna inte skulle bry sig om det och acceptera dem. Det är svårt att säga när ingen kommit ut än men jag vet att det händer saker inom fotbollen som gör det enklare för spelare att komma ut. Bara tiden får utvisa hur det blir antar jag.

 

Min bild är att Manchester United är väldigt måna att ta hand om deras egna produkter, där de hjälper dem med saker som träning, kontakt med klubbar och så vidare. Håller du med om det?

Ja, de är väldigt bra i det avseendet. För mig personligen hjälpte de mig när jag hade min knäskada och satte mig i kontakt med folk som sedermera hjälpte mig att fixa problemen. Jag vet också att de har hjälpt flera spelare med coachning.


Hur fick du nyheten att din tid i Manchester United var över, eller valde du att lämna självmant?

Vi vann allting på ungdomsnivå och säsongen efter gick de flesta spelare ut på lån för att få a-lagserfarenhet. Jag gick till Chesterfield och det gick såpass bra att de erbjöd mig ett tvåårskontrakt. Jag pratade med Brian McClair (dåvarande akademichef, reds. anm) och det var tydligt att mina chanser till spel i Uniteds a-lag skulle vara begränsade och han tyckte det vore bättre för min karriär att gå till Chesterfield snarare än att spela Reservlagsfotboll. Det var väldigt tuffa nyheter att få men jag visste att det var för mitt bästa.


Vem var den bästa spelaren du spelade med?

Jag tränade med några av de bästa spelarna någonsin men som jag spelade regelbundet med skulle jag säga Gerard Pique eller Gueseppi Rossi. Rossi nådde aldrig sin fulla potential på grund av skador men han var helt otrolig.


Vem var den största talangen som du spelade med men som aldrig blev något?

Det är så många. Jag såg mycket då jag var i United i tio år eller mer till och med. Jag spelade med en spelare som heter Mads Timm i Uniteds akademi, från Danmark och han var den nästa stora spelaren. Spelare växer olika fysiskt och psykiskt och vissa klarar inte av att hantera fotbollens fram- och motgångar.


Vad skulle du säga är den viktigaste egenskapen för att lyckas som professionell spelare och vad var din viktigaste egenskap?

Utan tvekan den mentala styrkan. Fotboll är ett av de bästa jobben i världen men det är så många motgångar du måste kunna hantera. Du kan ha all talang i världen men om du inte kan hantera press, kritik, förluster, skador etc så är allt i onödan. Jag, liksom alla andra spelare, var tvungen att kunna hantera alla mot- och framgångar men jag vill tro att jag alltid kunde det och kunde prestera när det behövdes. Min blick för spelet och touch är något jag är stolt över och som fungerade bra för mig men mentalt var du tvungen att vara redo att utnyttja dina skickligheter dag in och dag ut.


Du nådde uppflyttning med Bury (från League Two till League One) det måste ha varit en fantastisk erfarenhet?

Det var definitivt en av de bästa erfarenheter jag haft. Ingen i ligan såg det komma men vi visste att vi hade en fantastisk trupp. Vi hade en bra lagsammanhållning och kvalitet. Jag har tröjan och medaljen inramad i köket. Du genomgår en resa varenda säsong men när du vinner mer än du förlorar så finns det inget bättre i fotboll.


Jag har hört att du är ett Manchester City fan, stämmer det? Och med tanke på att du spenderade över tio år i United, har du några speciella känslor för klubben?


Ja jag är ett Manchester City fan, men jag har enorm respekt för United efter att ha spenderat tio år i klubben. När jag skrev på för United så var de det bästa laget i landet och det bästa stället för min karriär. United kommer alltid vara speciella för mig och jag har massor av vänner där fortfarande.


På tal om City, har du någon erfarenhet av hur spelarvärvningar fungerar i Manchester? Till exempel, kontakde andra klubbar dig eller din familj innan du signerade för United eller kanske även under tiden i United?


Ja, när jag blev scoutad av United medan jag spelade för min lokala klubb Medlock Rangers så hade jag möjligheten att gå till City, Crewe och några andra. City kom tillbaka för mig när jag lämnade skolan och försökte få mig att byta till dem men jag var väldigt nöjd hos United, även fast det var tufft att säga nej till City.


Jag är nyfiken på agenter, tror du att agenter arbetar för spelarens bästa intresse eller endast för sin egen vinning och pengar?

Det är lite både och enligt min åsikt. Vissa agenter jag känner till har jättebra relation med spelarna och vill vad som är bäst för spelaren vilket också ofta är bäst för agenten. Men jag har också sett den andra sidan där en agent får en spelare att flytta på sig eller bli ostadig bara för pengarna och jag tycker inte om det alls. Särskilt på den högsta nivån tycker jag att agenter tar ut alldeles för mycket pengar och något slags tak på deras summor skulle gagna spelarna och klubbarna. Jag har använt agenter förut men när jag blev äldre så förhandlade jag faktiskt till mig mina egna kontrakt.

 

Hur var det att spela i lag i lägre divisioner jämfört med Manchester United?

Jag gick från reservfotboll till fotboll där det var mycket mer tävlingsinriktat och alla behövde varenda poäng och allt hängde på det. Även fast det var lägre divisioner var det något som alla spelare behöver då det ger dig en smak för den riktiga fotbollen. Tempot var mycket högre men kanske inte lika tekniska spelare även fast det var några riktigt bra spelare där också.

 

Följer du fortfarande United och vad är dina tankar om dagens lag och hur det ser ut? (När frågan ställdes var Mourinho fortfarande manager)

Yes, eftersom jag är en Manchester-kille följer jag fortfarande United. Även fast jag är ett City-fan vill jag att det ska gå bra för United. Dagens lag är förstås fantastiskt även om jag inte tycker de är lika bra som för några år sedan. Managers har ändrats och det ser ut som att de fortfarande letar efter ersättaren till Ferguson som kan ge laget riktig framgång.


Har du fortfarande kontakt med gamla Unitedspelare?

Ja, några stycken från min åldersgrupp. David Poole var bestman på mitt bröllop. Tommy Lee är en god vän till mig och jag pratar med både Chris Eagles och Phil Bardlsey emellanåt.


Har du något du ångrar eller något du känner att du skulle gjort annorlunda i din karriär?

Nej, egentligen inte. Jag var en sådan som gav allt i varenda match och varenda träning. Jag försökte göra det mesta av det och höll mig till en bra diet och vila etc. Det var förstås saker som kunde gått bättre men jag antar att det är sådant man lär sig av och gör en till den spelare man är.

 

Slutligen, vad gör du i ditt liv just nu efter fotbollskarriären?

Efter att jag slutade var det väldigt tufft. Jag funderade på att utbilda mig inom coachning då managern i Bury bad mig att hjälpa till och få erfarenhet. Men min far har haft ett rörmokeriföretag i nästan 40 år och det är något jag också varit i närheten av i stora delar av mitt liv. Det kändes som potentialen fanns där och tajmingen var rätt så jag började studera igen och kastade mig in i det. Jag njuter av det nu men jag saknar massor av saker inom fotbollen. 

 

 

 
 

Ramon Calliste, första klubb: Cardiff City. Manchester United (2000-2005) Senaste klubb: Cambridge City (2008-2009)

Ramon Calliste föddes i Cardiff och spelade i bland annat Cardiff och Coventry innan han skrev på för Manchester United den 1 september 2000. Ramon var högt aktad och beskrevs som den nya Ryan Giggs. Han var extremt snabb och gjorde snabbt succé i Manchester United, bland annat blev han den yngsta då att göra hattrick i Uniteds U17-lag. Han ådrog sig sedan en svår skada som han än i dag känner av. Ramon blev släppt av Manchester United och blev sedan en av få spelare som gått från Manchester United till Liverpool. Väl där blev det en kort sejour innan han lämnade för Scunthorpe. Han blev inte långvarig där heller, och lämnade sedan för Cambridge City som skulle bli hans sista klubb någonsin. Ramon startade sedan ett klockföretag där han säljer lyxklockor som är populära bland fotbollsspelare. Bland annat bär Didier Drogba hans produkter. Jag fick tag i Ramon, som dessutom först erbjöd mig att hälsa på honom i hans butik Global Watches som ligger i London. En väldigt trevlig och ödmjuk kille som jobbat hårt i hela sitt liv. Tyvärr passade inte våra scheman ihop då jag inte hade möjlighet att ta mig till London den dagen och Ramon har sedan dess varit väldigt upptagen med sitt företag på, vilket gjort att intervjun inte är färdigställd. Jag kommer att publicera den så fort den är avslutad.

 

 
 

Adam Eckersley, första klubb: Manchester United (1994-2008) Senaste klubb: St. Mirren (2017-)

Adam Eckersley föddes i Salford, Manchester. Han inledde sin karriär i Manchester United redan som 9-åring. Han tog sig hela den långa vägen upp från U9 till a-laget där han gjorde sin första och enda match i Ligacupen mot Barnet. Eckersley spelade vänsterback och United vann med 4-1. Som spelare var Eckersley hård och kompromisslös med en fin vänsterfot. Han hade aldrig den riktiga talangen för att nå högre, men dedikationen fanns alltid där. Efter ett antal utlåningar flyttade Eckersley från United på permanent basis i 2008. Eckersley har en intressant karriär där han spenderat flera år i Danmark där han också träffat sin fru. Han blev först utlånad till Bröndby innan han skrev på permanent för Horsens. Han spenderade sedan några säsonger i olika lag i Danmark innan han återvände till öarna och Hearts. Han hann även med en vända till Kanada innan han nu verkar ha slagit sig till ro i Skottland igen. Han har svårt att ta någon ordinarie plats i St. Mirren och är för tillfället utlånad till Forfar Athletic i den skotska League One. Det verkar som att hans karriär är på nedåtgående, men den Adam jag minns är inte den som ger upp så man ska aldrig säga aldrig.

 

 
 

Callum Flanagan, första klubb: Manchester United (2002-2004) Senaste klubb: Western Strikes (2010-?)

Callum Flanagan föddes i Manchester. Han var en lång och gänglig striker med ett bra målsnitt som varit i United sedan han var 13 år. Men det går ändå inte att berätta historien om Callum Flanagan utan att berätta om händelsen i 2004. Flanagan, 17, hade precis gjort ett av målen i Manchester Uniteds Youth Cup-seger mot Manchester City. Efter att ha delat omklädningsrum med Cristiano Ronaldo till att, senare på kvällen, ge sig ut i sin bil på stan tillsammans med lagkamraten Phil Marsh. Väl där stötte de på lagkamraten Mads Timm. De fick idén om att de ska tävla med sina lyxbilar. Det slutade i katastrof, Flanagan tappade kontrollen över bilen och kraschade in i en mötande bil. Flanagan klarade sig utan skador, men för Phil Marsh gick det värre. Marsh överlevde, men bröt bland annat benet och fick bland annat skador i huvudet. Kvinnan i bilen klarade sig relativt väl med tanke på omständigheterna. Flanagan, likt Mads Timm, dömdes till slut till fängelse. För Flanagan i åtta månader och Timm, som var initiativtagare, till ett år i fängelse. Deras Unitedkarriärer var över. United köpte ut Flanagan från kontraktet. Han började om på nytt, men slog aldrig igenom. Han spelade i bland annat Wrexham och Ashton United. 2010 tog han chansen att spela i Australien när Western Strikes sökte spelare på Facebook. Jag försökte få tag på Flanagan för att berätta mer, men utan att lyckas. Det senaste kända är att han utbildat sig till brandman och verkar ha tagit till sig av sitt misstag, det var nämligen brandmän som klippte sönder bilen för att få ut hans kompis Phil Marsh medan han själv stod där med tårar i ögonen och insåg vad han hade gjort.

 

 
 

Steven Hogg, första klubb: Manchester United (-2005) Senaste klubb: Salford City (2011-2012)

Steven Hogg föddes i Heywood som ligger precis utanför Rochdale som i sin tur ligger en liten bit från Manchester. Hogg kom tidigt till Manchester United och den gänglige innermittfältaren sågs som en stor talang. Hans tid i Manchester United blev dock inte allt för lyckad, och redan 2005 fick han som 19-åring lämna klubben. Den vänsterfotade mittfältaren provspelade sedan med Liverpool, men fick inget kontrakt med klubben. Hogg flyttade sedermera till Shrewsbury och spelade i League Two. Tränaren Gary Peters beskrev Hogg som ”den vänsterfotade Glen Hoddle” vilket kan anses vara ganska starka ord. Hogg blev dock inte långvarig i Shrewsbury och lämnade efter två år i klubben. Hogg började sedan en resa med många klubbar där han inte blev långvarig i någon av dem. Det senaste kring Hogg var att han spelade i Salford City 2011 efter att ha haft en kort period i sin hemklubb Rochdale Town. Hogg blommade aldrig ut och är en av få spelare i Manchester United som inte lyckades etablera sig på någon bra nivå. Även om Hogg inte tillhörde de bästa i klubben var det inget som var tydligt att det skulle gå åt det hållet.   

 

 

 

 

 

 

 

Former wonder boys, world cup winners, prison time, injury problems. The stories are different and infinite about all the former youth players who got their footballing education at Manchester United. They have one thing in common, however. They are all youth products of Manchester United. No one can take that away from them. 


I have gone through all players who are born in 1985 to 2000 and who have put on the beautiful red jersey at least in one U18-game. I have interviewed players and tried to get as much information as possible, on why and how it all ended up like this. First out are the players born in 1985. 

Chris Eagles, first club: Watford. Manchester United: (2003-2008) Latest club: Ross County (2017-2018) 

Chris Eagles was born in Hempel Hempstead which is located outside London. He started his career in Watford, but as a 14-year old in 2003 he moved to Manchester and Manchester United. Chris Eagles was one of the most exciting young players in his age group and stood out. He made 17 appearances and scored one goal for Manchester United's first team where his only goal came against Everton at Goodison Park in the 06/07 season. Eagles made Champions League-appearances for United and started in one away game in the Premier League against Chelsea. However, he had his most successful spell at Burnley and Bolton under Owen Coyle. Eagles have double figures in both goals and assists during one season in The Championship and almost 100 matches in the Premier League as well, so it's fair to say that Eagles have done well in his career. Although, Eagles last club was Ross County in Scotland, also under Owen Coyle. However, he was let go when Coyle left the club. Since then, Eagles haven't played for another club and is a free agent at the moment. I haven't been able to reach him, but we can state that his career has been, as I said earlier, quite successful. Twice did he achieve promotion to the Premier League, the first time in 2005 and 2006 season with Watford and the second time in 2008 and 2009 with Burnley. In addition to that, he won the Community Shield with Manchester United in 2007. However, Eagles faded away and weren't able to reach his heights in the latter stages of his career.

Phil Bardsley, first club: Manchester United (1993-2008) Latest club: Burnley (2017-)

Phil Bardsley was born in Salford, near United's old training ground The Cliff. Bardsley is a life-long United fan and used to watch the team train when he was a little boy. He soon joined them though, as an 8-year old Bardsley became a United player. Eagles went through all the age groups, the long way, and up in the first team squad. He played 18 times for the first team, including several Premier League and Champions League matches. Bardsley was a right-back in the Gary Neville-spirit. He quite never had the talent for United though. However, over 300 matches in the Premier League says a lot; for Manchester United, Burnley, Stoke and Sunderland. He should be seen as a success for the Manchester United-academy, and he still burns for Manchester United.



Phil Picken, first club: Medlock Rangers. Manchester United (1996-2006) Latest club: Bury (2010-2014)

Phil Picken was born in Droylsden, which is located only a few kilometers outside of Manchester. Picken did never play for the first team at Manchester United, but he was involved in winning a lot at youth level, including the treble with the reserve team. He later played with Chesterfield and Bury and was successful in these clubs before he was forced to retire due to a knee-injury in 2010. I was able to reach Phil, who was very open and talkative about United and other things. A pleasant man, even though he is a Manchester City-supporter.

 

What was your relation to Sir Alex Ferguson?


Without stating the obvious, he was my boss while at Manchester United. He was someone that I looked up to. I didn’t get the chance to work with him as much as I would have wanted but still had good experiences and times with him.

 

Did you ever get advice from the senior players in the club and did you sometimes train with them? If so, who was extra friendly?


Yes they were very good with us the senior players. Guys like Rio Ferdinand, Gary Neville, Ryan Giggs were always speaking with us and would help if needed. Yes I trained with them on a few occasions. Roy Keane was very demanding but someone I took a lot from while being around him.

 

Do you feel that football has changed since your youth days?


With regards to the football side I think football is getting better all the time with every player becoming bigger, faster and stronger. On another note just before I had to retire at Bury FC I felt like football was changing and players had to be more careful on what they say and act. Social media is now is a big platform for sportsman and when I was in the youth team at United we didn’t really have things like that to worry about or worry about being filmed every minute of the day. We obviously had to act correctly as we were representing Manchester United but there wasn’t that constant scrutiny that a lot of players have now.

 

I think I read recently that not one professional male footballer has come out as gay. Why do you think that is and can you, with your experience from locker rooms and a high level of football, understand that?


I can understand why players would find it difficult to come out as the dressing room is a very macho male dominated place where “banter” can be hard if you are on the receiving end but I really do think of my experience that the majority of lads wouldn’t care and would accept them. It’s difficult to say with no players coming out yet but I know there are things happening in the game to help anyone or to make it easier for players to feel more comfortable to do so. Only time will tell I suppose.

 

My understanding is that Manchester United are very keen on taking care of their youth products, with letting them stay on and train, contact with good clubs and so on. Would you agree with that?

Yes they are very good in that respect. For me personally they helped me out when I had my knee injury and put me in touch with people who eventually sorted it out. I know they have helped a lot of lads out with coaching and getting their experience in.

 

How did you get the news that your time at Manchester United was up, or did you choose to leave?

We won everything at youth/reserve level and the season after most of that team went out on loan to get 1st team experience. I went to Chesterfield and it went well with them offering me a 2-year contract. I spoke with Brian Mclair at the end of the season and it was apparent that my 1st team chances were going to be limited and he thought it would be better for my career rather than come back and play reserves. It was tough to take but I knew it was for the best.



Who was the best player you played with?

I trained with some the best players ever to play the game but that I played with regularly would be either Gerard Pique or Guesseppi Rossi. Rossi never fulfilled his complete ability due to injury but he was incredible.



Who was the greatest talent that never reached their heights that you played with?

They are so many. I have seen a lot being at United for 10 years or more. I played with a player called Mads Timm at youth level from Denmark and he was the next best thing. Players grow differently physically and mentally and some don’t end up coping with the football ups and downs.



What would you say is the most important skill to have if you want to succeed in professional football and what was your most important skill?

Without doubt mental strength. Football is one of the best jobs in the world but there are many many lows that you have to be able to deal with. You can have all the ability in the world but if you can’t handle pressure, criticisms, loses, injuries etc then it will go all to waste. I like every player have had to deal with a lot of up and downs but would like to think I have always come through them to perform when needed. Awareness and touch is something I had real pride in when playing and it worked for me but mentally day in day out you had to be ready to use your skills.



You reached promotion with Bury, that must have been a fantastic experience?

It was definitely one of the best experiences I have had. No one in the league saw it coming but we knew we had a fantastic squad. We had a real togetherness and quality. I have the shirt and medal framed and up in the kitchen taking pride of place. You go on a real journey through any season but when you are winning more than losing there is nothing better in football.



I've heard that you are a City fan... is that correct? And you spent ten years at United, do you have any special feelings for the club?

Yes I am a city fan, but have massive respect for United after spending ten years with them. When I signed for United they were the best team in the country to be at and it was the best place for my career. United will always be special to me and I have a lot of friends there still.



Speaking of City, do you have any experience on how the player acquisition works in Manchester? Like did other teams than United contact you or your family before you signed for United and maybe during your time there?

Yes, when I was scouted for United playing for my local club Medlock Rangers I had the opportunity to go to City, Crewe and a few others. City also came back in for me when I left school to try and get me to switch but I was very happy at the time although it was difficult to turn them down.

 

I am curious about agents, do you think most agents work for the player best interest or just for the money?

It’s a bit of both in my opinion. Some agents I know have great relationships with the players and want what is best as it is usually best for the agent also but Iv also seen the other side where an agent gets a player to move or unsettled just for the money and I don’t agree with that all. At the top level especially I think agents are taking too much money out of them game and think a cap on their fees would benefit players and clubs. I have used agents in the past but the older I got I actually negotiated my own contracts.



How was it playing in lower league clubs compared to Manchester United?

I went from reserve team football to football that was much more competitive where everyone needed every point as it was there real livelihood. Even tho it was lower league it was whatever player needs to get as it gives you a taste into the real side of football. The football was much faster but maybe not as technical although there were some fantastic players.



Do you still follow United and what are your thoughts about today's team and how it is looking? (Mourinho was still manager when the question was asked) 

Yes being a Manchester lad I follow United still. Even tho I’m a city fan I always want United to do well. Today’s team is obviously a fantastic team although I don’t think it’s as good as the team years ago. Managers have changed and it seems like they are still looking for that replacement of Ferguson that can bring real success.

 

Do you still have any contact with old United players?

Yes quite a few of the lads especially from my age group. David Poole was my best man at my wedding. Tommy Lee is a good friend of mine and I speak to Chris Eagles and Phil Bardsley from time to time.



Do you have any regrets or something you feel you should have done differently?

No not really, I was someone who gave everything in every match and training. I tried to make the most of it and lived the life in the sense of diet, rest etc. There are obviously things that could if went better but I suppose them moments are what you learn from and make you the player you are.

 

What are you doing right now in your life?

After I retired it was very tough. I considered going into coaching as the manager at Bury Fc at the time asked me to get involved with them and get my experience but my father has had a plumbing and heating business for nearly 40 years and it’s something I have also been around most of my life. It just seemed the potential was there and timing was right so I went studying again and threw myself into it. I am enjoying it now but do still miss a lot of aspects of football.

 



Ramon Calliste, first club: Cardiff City. Manchester United (2000-2005) Latest club: Cambridge City (2008-2009)

Ramon Calliste was born in Cardiff and played for Cardiff and Coventry among other clubs before he signed for Manchester United on the 1 of September in 2000. Ramon was highly rated and described as the new Ryan Giggs. He was exceptionally fast and did excel at Manchester United, for one thing, he became the youngest player to score a hattrick in United's U17-team. Unfortunately, a severe injury he still to this day feel inhibited his progress. Ramon was let go by Manchester United and soon enough became one of the few players to go from Manchester United to Liverpool. However, his time at the Merseyside-club was short, and he joined Scunthorpe instead for another short period. His last club was Cambridge City before he retired. Ramon has since then started a famous watch company, where he is selling luxury watches. Footballers like Didier Drogba are wearing his products. I was able to reach Ramon, who first invited me to visit his shop, Global Watches, in London. A very ambitious and humble man who has worked hard his whole life. Unfortunately, our schedules did not match, and Ramon has been very busy lately with his company, and our interview is not finished. I will post it as soon as it is done.

Adam Eckersley, first club: Manchester United (1994-2008) Latest club: St. Mirren (2017-)


Adam Eckersley was born in Salford, Manchester. He started his career in Manchester United when he was nine years old. He managed to get through the whole way from U9 to the first team where he played in his first and only Manchester United game in the League Cup against Barnet. Eckersley played as a left back, and United won the game 4-1. As a player, Eckersley was hard and uncompromising with a lovely left foot. He did not have all the talent in the world to reach higher, but you could not question his determination. After a couple of different loan moves, Eckersley left United in 2008 permanently. He did have an exciting career though; he spent several years in Denmark where he eventually met his wife. Adam spent a short time on loan at Bröndby but then signed a contract with Horsens. He went on to play for a few clubs in Denmark before he returned to Great Britain again and signed for Hearts in Scotland. Adam tried out Canada as well for a short period before he returned to Scotland and St. Mirren. Right now, he is playing for Forfar Athletic on loan from St. Mirren. Forfar Athletic plays in League One. It seems like his career is reaching an end, but that Adam I remember won't give in too quickly.



Callum Flanagan, first club: Manchester United (2002-2004) Latest club: Western Strikes (2010-?)

Callum Flanagan was born in Manchester. He was a striker with an excellent goal-scoring record who represented Manchester United from 13 years of age. However, it is impossible to tell the story about him without beginning with the accident in 2004. Flanagan, 17, had just scored one of the goals in a Youth Cup match against Manchester City. After sharing a dressing-room with Cristiano Ronaldo to, later at night, getting in his car and hitting the town with teammate Phil Marsh. Well out there, they met their teammate Mads Timm. They got the idea of a race with their luxury cars. It ended in disaster. Flanagan lost control of his vehicle and crashed in an oncoming vehicle. Flanagan came out without a scratch, but Phil Marsh was not as lucky. He survived, but broke his leg and sustained some minor head injuries. The women in the oncoming car did luckily come out fine. Flanagan, like Timm, was convicted of prison time. Flanagan for eight months and Timm, who was seen as the initiator, for one year. Their United careers were over. United bought out Flanagan from his contract. He started over again, but never reach his potential. He played for Wrexham and Ashton United at a lower league level. In 2010 an opportunity came when the Australian team Western Strikes searched for players on their Facebook page, and Flanagan got in touch with them and eventually signed. I tried to reach Flanagan to hear his story, but without success. The latest information I could get was that he had trained to be a fireman. He seems to have learned his lessons, as it was firemen who cut his car open to get Phil Marsh out while Flanagan stood there and realized what he had done.


Steven Hogg, first club: Manchester United (-2005) Latest club: Salford City (2011-2012)

Steven Hogg was born in Heywood which is located right outside Rochdale, near Manchester. Hogg came to Manchester United at an early age, and the lanky central midfielder was seen as a great prospect. His time at Manchester United did not reach his or United's expectations though, and in 2005 at the age of 19, he left United. The left-footed midfielder went to Liverpool on trial, but could not get a contract there. Hogg subsequently moved to Shrewsbury Town and played in League Two. The manager, Gary Peters, described Hogg as the "left-footed Glen Hoddle," which can be seen as a huge exaggeration. Hogg was not long-lasting in Shrewsbury and left after two years. Hogg then started a journey which included several clubs where he did not stay for long. The latest on Hogg was that he played for Salford City in 2011 after a short spell at his hometown club, Rochdale Town. He never reached his potential and is one of the few players who did not establish himself at any decent level. Even if Hogg did not belong to the best players in the club, it was hard to see him going that way.

 
1 Micke:

skriven

Intressant läsning men du måste verkligen lära dig att skriva och stava bättre! Håll dig till svenska först och främst, och ta det därifrån. Det kommer bli mer läsarvänligt och du framstår då som aningen mer seriös än nu, det här känns lite lekis än så länge. Men kämpa på!
/Micke.H

2 Anton:

skriven

Som jag skrev på Twitter. Jävla roligt påhitt på bloggen!!
Man minns ju Chris Eagles som en stortalang. Känns som om alla United-juniorer kan få det epitetet :)…
Men har för mig att han var en av de första tillsammans med David Jones, född 1984, som jag kommer ihåg att de talades om som kommande stjärnor. Har också för mig att Darren Fletcher, också född 1984, inte var något större löfte när han var yngre men som hade en stabil utveckling framåt genom leden. Blev ju också för många Uniteds akademi personifierad efter det magiska 74-75.
Inte heller att förglömma Phil Bardsley som du skriver ju skulle ta över efter Neville men som helt enkelt var för dålig. Intressant ändå att platsen som högerback sedan under många år innehölls av Wes Brown med en vikarierande John O'Shea ibland. Inte heller några av de stabilare spelarna så ibland kan man undra om Bardsley ville bort för att få garanterad speltid??
I och för sig kom ju även Danny Simpson och Rafael in senare men jag tror att Bardsley gav upp lite för lätt.

Svar: Tackar! Haft den här idén ett tag, och jag kände att jag behövde träna engelska också så passade på att utmana mig själv lite genom att möta upp några gamla spelare när jag var i Manchester och haft en del kontakt med dom och så. Men jag har också alltid varit intresserad att följa upp hur det går för spelarna och det gör jag fortfarande.
Chris Eagles är en klassiker. Kommer aldrig glömma hans snubbel-mål (med perfekt avslut) mot Everton. Han var överlägsen och spelade länge med u-lagen, men behövde till slut lämna såklart. Jag har inte sett mycket av Fletcher på u-nivå men nej, han var väl lite som McTominay är nu. Känner ändå att O'Shea och Brown var bättre än Bardsley. Wes Brown var väl ändå en av Uniteds största försvarstalanger på väldigt länge. Bardsley hade nog aldrig det i sig riktigt.
Mikael Krekula